"...władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi"
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (art. 76).
Nieznajomość prawa szkodzi!
Nie jesteśmy w stanie w jednym poście przedstawić praw konsumenta… dlatego ważnym jest, abyście mieli świadomość, do kogo możecie udać się w przypadku problemu z podmiotem, od którego kupiliście towar lub usługę.
Krok pierwszy w takim sporze to oczywiście próba dojścia do porozumienia ze sprzedawcą – aby wiedzieć, czego możecie się domagać, np. w ramach rękojmi czy gwarancji, musicie najpierw znać swoje prawa (przy okazji obowiązki też, o czym już konsumenci pamiętają rzadziej…).
Dlatego zachęcam do zapoznania się z przepisami 🙂
Dlatego zachęcam do zapoznania się z przepisami 🙂
Podstawy prawne, czyli zasady ochrony konsumentów u źródła…
- USTAWA z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów,
- USTAWA z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta,
- USTAWA z dnia 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich.
Praw konsumenta dotyczą także ustawy zawierające przepisy z zakresu prawa bankowego, finansowego, mieszkaniowego, handlowego oraz Kodeks cywilny, w którym zdefiniowane są kluczowe pojęcia występujące w polskim prawie konsumenckim.
Zdajemy sobie jednak sprawę, że dla niektórych przebrnięcie przez język prawniczy jest ciężkie 🙂 Ale dla chętnego nic trudnego – można skorzystać z innych wiarygodnych stron, przede wszystkim www.uokik.gov.pl, gdzie w sposób dostępny i bardzo praktyczny opisane są różne sytuacje, w których może znaleźć się każdy konsument. Oto przykładowa:
Czy sprzedawca może przenieść na konsumenta
odpowiedzialność za przesyłkę?
[opracowanie własne na podstawie: www.uokik.gov.pl]
odpowiedzialność za przesyłkę?
[opracowanie własne na podstawie: www.uokik.gov.pl]
Krok drugi w sporze ze sprzedawcą – gdy nie uda nam się dojść z nim do porozumienia – to zwrócenie się o pomoc do wyspecjalizowanych podmiotów na rynku…
Polityka ochrony konsumentów w Polsce
System ochrony konsumentów w naszym kraju obejmuje sieć podmiotów, na którą składają się przede wszystkim:
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) – podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów;
- lokalni rzecznicy konsumentów (miejscy i powiatowi) – to do nich możemy udać się w celu uzyskania bezpłatnej porady prawnej i pomocy;
- pozarządowe organizacje konsumenckie (największa z nich to Federacja Konsumentów) – mają różny zakres działalności (edukacja konsumenta, opiniowanie projektów aktów prawnych itp.), a świadczona przez nich pomoc i doradztwo nie muszą być wcale bezpłatne;
- mediatorzy (wpisani do rejestru UOKiK) – prowadzą polubowne postępowanie w sporach pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami z pominięciem drogi sądowej;
- Europejskie Centrum Konsumenckie – uzyskamy tam porady oraz pomoc prawną w przypadku, gdy kupiliśmy towar lub usługę poza granicami Polski;
- Rzecznik Finansowy – zwróćmy się do niego o pomoc, jeżeli mamy problem dostawcą usług i towarów na ryku finansowym – np. z bankiem, funduszem inwestycyjnym lub emerytalnym, instytucją pożyczkową czy spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową.
Krok trzeci to pójście do sądu i dochodzenie swoich praw w drodze powództwa cywilnego, ale wiąże się to najczęściej z poniesieniem kosztów i jest czasochłonne, a przy małej wartości przedmiotu sporu wielu konsumentów uważa sprawę za niewartą zachodu.
[opracowanie własne na podstawie: www.uokik.gov.pl]
Czas na zadania dla blogerów 🙂
W tej rundzie każda drużyna będzie miała do przedstawienia hasło dotyczące szeroko pojętego bezpieczeństwa konsumenta na rynku.
Nie opisujcie hasła w formie definicji, lecz w przystępny sposób przedstawcie jego sens (przydatność) zachowując formę dialogu, np:
- rozmowa dwóch sąsiadek/znajomych o tym, jak jedna padła ofiarą nieuczciwego sprzedawcy,
- wywiad dziennikarski z ekspertem ds. konsumentów,
- pogadanka z uczniami prowadzona przez osobę, która wygrała sprawę sądową z dostawcą usług bankowych, ubezpieczeniowych itp.
- audycja radiowa z przedsiębiorcą,
- rozmowa petenta z urzędnikiem/rzecznikiem,
- itp…
Przed rozpoczęciem pisania wymyślcie fabułę zdarzenia, czyli jaką sytuację problemową w ramach zadanego tematu zaaranżujecie? Pokażcie nie tylko problem, ale i sposób jego rozwiązania, aby post miał wartość edukacyjną!
Oto tematy:
Oto tematy:
- drużyna nr 1 – zwrot towaru zakupionego w sklepie internetowym
- drużyna nr 2 – niedozwolone klauzule umowne
- drużyna nr 3 – ustawa antylichwiarska
- drużyna nr 4 – mediacja lub arbitraż
- drużyna nr 5 – gwarancja lub rękojmia
- drużyna nr 6 – prawo odstąpienia od umowy kredytowej
Czy pamiętacie, że to Wasz ostatni post w tym konkursie? Macie czas na jego publikację do czwartku 29 kwietnia 2020 r., a później pozostaje Wam tylko czekać na werdykt Komisji Konkursowej 🙂
Pamiętajcie, na każdego członka trzech zwycięskich drużyn czeka nagroda!
- I nagroda: elektryczne deskorolki;
- II nagroda: bezprzewodowe słuchawki bluetooth;
- III nagroda: głośniki bezprzewodowe bluetooth.
Powodzenia na finiszu rozgrywek blogerskich!
Źródła:
- Polityka ochrony konkurencji i konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa 2015,
- www.uokik.gov.pl.